DOI: https://doi.org/10.31865/2520-684282018188090

КОНЦЕПТ ЧАСУ ЯК ТОЧКА ПЕРЕТИНУ ФІЛОСОФСЬКОГО ТА МУЗИЧНОГО МИСЛЕННЯ (Е. ГУССЕРЛЬ – А. ВЕБЕРН, А. БЕРҐСОН – О. МЕССІАН, Т. АДОРНО – А. ШЕНБЕРҐ)

Олена Крапенко, О. Хмарна

Анотація


У статті досліджується своєрідний діалог філософських і музикологічних
концепцій часу, що виникли на тлі нового тлумачення часу у фізиці та авангардної темпоральності ХХ століття. Простежується спільна методологічна основа між феноменологією Е. Гуссерля та прийомами роботи зі звуком композиторів-авангардистів: німецький філософ досліджує сферу чистої свідомості, а композитори-авангардисти сферу чистого звуку, вільну від усіх повсякденних та культурних нашарувань. Виявлено аналогію між феноменологічною редукцією Е. Гуссерля і музичним мисленням А. Веберна, вчення А. Берґсона про тривання втілюється у композиторські знахідки О. Мессіана, концепт часу пронизує творчість А. Шенберґа, що знаходить відлуння в філософуванні Т. Адорно. Базуючись на якісній, або квалітативній, часовій концепції, що фокусує увагу на часовій процесуальності, стихійності, миті, котра переживається безпосередньо і позначається берґсонівським терміном duree, вектори філософського і музичного мислення перехрещуються у точці, яка вміщує все й Ніщо, в якій згущується минуле, теперішнє і майбутнє. Екзистенційне розуміння часу здійснило радикальний вплив на цілу плеяду європейських філософів від Б. Паскаля до М. Гайдеґґера, що значно розширило інтерпретаційні варіації темпоральності та закріпило розуміння часу як становлення.


Ключові слова


час, музичний час, музичне мислення, темпоральність, час- свідомість, час-тривання

Повний текст:

PDF

Посилання


REFERENCES

Adorno T. Filosofiya novoy muzyki / Teodor Adorno; [per. s nem. B. Skuratov]. – M.: Logos, 2001. – 352 s.

Arkad'yev M. Vremennyye struktury novoyevropeyskoy muzyki. Opyt

fenomenologicheskogo issledovaniya / Mikhail Arkad'yev. – M.: Biblos, 1992. – 168 s.

Arkad'yev M. Khronoartikulyatsionnyye struktury novoyevropeyskoy muzyki i fundamental'nyye problemy ritma [Yelektronniy resurs] / M. Arkad'yev // Ofitsial'nyy sayt. – Rezhim dostupu: http://arkadev.com/array/music /musicologist

Bergson A. Dlitel'nost' i odnovremennost' / Anri Bergson [2 izd.]. – M.: «Dobrosvet», «Izdatel'stvo «KDU», 2013. – 160 s.

Bergson A. Tvorcha evolyutsiya / Anri Bergson; [per. iz fr. R. Osadchuk]. – K.: Vyd-vo Zhupanskoho, 2010. – 318 s. – (Seriya: Laureaty Nobelivskoyi premiyi z literatury).

Gusserl' E. Idei k chistoy fenomenologii i fenomenologicheskoy filosofii / Edmund Gusserl'. – M.: Akademicheskiy Proyekt, 2009. – 489 s.

Gusserl' E. Sobraniye sochineniy / Edmund Gusserl'; [per. s nem. V. I.

Molchanov]. – M.: Izdatel'stvo «Gnozis», 1994. – T. 1: Fenomenologiya vnutrennego soznaniya vremeni. – 162 s.

Karpenko O. Muzychnyy chas u filosofsko-estetychniy refleksiyi Karlhayntsa Shtok·hauzena / O. Karpenko // Visnyk Donbaskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu: Sotsialno-filosofski problemy rozvytku lyudyny i suspilstva. – 2015. – Vyp. 3. – S. 157–166.

Messian O. Tekhnika moyego muzykal'nogo yazyka / Oliv'ye Messian; [per. s fr. M. Cheburkina]. – M.: Greko-latinskiy kabinet YU. A. Shichalina, 1994. – 126 s.

Savenko S. I. Muzykal'nyye idei i muzykal'naya deystvitel'nost'

K. Shtokkhauzena / S. I. Savenko // Teoriya praktika sovremennoy burzhuaznoy kul'tury: problemy kritiki: sb. tr. / GMPI im. Gnesinykh. M., 1987. – Vyp. 94. – S. 82–112.

Tsaregradskaya T. V. K. Shtokkhauzen i «morfologiya muzykal'nogo vremeni» [Yelektronniy resurs] / T. V. Tsaregradskaya. Rezhim dostupu: http://2010.gnesinstudy.ru/index.html%3Fp=1073.html

Tsenova V. Vremya ritma, ili ritm vremeni: o noveyshey muzyke KHKH veka. [Yelektronniy resurs] / V. Tsenova. – Rezhim dostupu: http://www.21israelmusic. com/Rhytm.htm