ФІЛОСОФІЯ ДОСОКРАТИКІВ: ВИТОКИ СИСТЕМНОГО МИСЛЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31865/2520-6842112019185792Ключові слова:
система, поняття, цілісність, світ, раціональність, першопочаток, протиріччяАнотація
Актуальність заявленої проблеми пов’язана зі змінами, які відбулись останнім часом як в методології пізнання, так і в сфері функціонування інформації, що має безпосереднє відношення до широкого впровадження електронних та Інтернет технологій в усі галузі наукового та суспільного життя. Результатом зберігання та передачі інформації на електронних носіях стала поява так званого «калейдоскопічного мислення», яке є антиподом системного. Саме тому виникає потреба в своєрідній реабілітації системного мислення, витоки якого ми віднаходимо вже у досократиків. В статті аналізуються філософські вчення досократиків з метою виявлення в них витоків раціонального мислення. Досліджуються шляхи, на яких античними мислителями були отримані перші результати системного осмислення світу, як світу цілісного, єдиного у своєму розмаїтті. Починаючи з Фалеса, в античній філософії відбуваються пошуки першопочатку, які були викликані потребою людини знати світ як цілісне утворення. Чисто інтуїтивно перші філософи відчували, що осмислити світ таким можливо лише виявивши єдину основу, з якої можна вивести усе його розмаїття. Лише за такої умови світ вдається представити упорядкованим, як космос. В дослідженні широко використовуються філософські тексти Аристотеля та Гегеля, а також наших сучасників, коментаторів творчості досократиків. Де це доречно, аналіз супроводжується фактами сьогоднішнього життя, які покликані підтвердити глибокі догадки наших попередників. Крім філософських міркувань Фалеса в статті аналізуються вчення Анаксімандра, Анаксімена, Піфагора, Зенона. Виправданням звернення до філософських початків з метою віднайти там джерела системного мислення є визнання того факту, що формування глибокого, по-справжньому теоретичного мислення найкраще здійснюється через осмислення проблем в історико-філософському контексті.
Посилання
REFERENCES
Aristotel. Metafizika (1976). Sochineniya v chetyrekh tomah. T. 1. M.: Mysl. P. 63-367.
Bogomolov A. S.(1985). Antichnaya filosofiya. – M.: Izd-vo MGU, 1985. 367 p.
Hegel G. V. F.(2001). Lektsii po istorii filosofii. Kniga pervaya. – SPb: Nauka. 350 p.
Malakhov V. S. (1998). Postmodernizm, postmodern. Sovremennaya zapadnaya filosofiya. M., P. 324-326.
Khliebnikov H., Stepanov V., Hlushchenko Yu. (2019). Platonivska refleksiia filosofii. Visnyk Donbaskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Vypusk 1 (10). Seriia: Sotsialno-filosofskki problemy rozvytku liudyny i suspilstva. – Sloviansk. P. 84-96.
Asmus V. F. (1999). Antichnaya filosofiya. — M.: Vysshaya shkola. 544 p.
Lure S. Ya. (1970). Demokrit: Teksty, perevod, issledovaniya. — M.: Nauka, 1970. 664 p.
Mamardashvili M. K. (2009). Lektsii po antichnoi filosofii. — M.: Progress-Traditsiya. Fond Meraba Mamardashvili. 248 p.
Chanyshev A. N. (1981). Kurs lekcij po drevnej filosofii. — M.: Vysshaya shkola. 374 p.