DOI: https://doi.org/10.31865/2520-6842102019179570

ПЛАТОНІВСЬКА РЕФЛЕКСІЯ ФІЛОСОФІЇ

Григорій Хлєбніков, В'ячеслав Степанов, Юлія Глущенко

Анотація


Стаття присвячена дослідженню проблеми розуміння платонівської техніки розвитку мислення й пайдейї. В роботі визначено, що сучасне використання модусів і технік мислення, які властиві академічним діалогам Платона, пріорітетом мають навчання не стільки основам філософії, а скільки – розвитку та тренуванню власних здібностей філософської рефлексії. Ціллю роботи є розкриття сутніснісних характеристик діалогу як форми визначення істини, зміст яких, за Платоном, виявляється через аналіз феноменального світу. Платонівський підхід зверху-вниз означає, що задовільне розуміння простежуваних феноменів ніколи не може бути виявлено в термінах, а повинно відкриватись в їх не редукованих інтелігібельних принципах. Доведено, що навіть дуже стислий аналіз основних принципів платонізму демонструє в ньому не лише онтологічність й ультимативність божественної першооснови, але й необхідність для людських істот уподібнюватися Богові через  Його пізнання. Таким чином, найбільш глибокою спадщиною платонізму є теза про те, що універсум – це системна єдність, що може бути експліційована. Божественне утворює не редуковану пояснюючу (експлікативну)  категорію. Для платонізму душа є принципом життя, а сам універсум є живим і повним живих істот. Схарактеризовані вище принципи платонізму вказують на онтологічний статус людських душ, і на сам процес їх міграції.


Ключові слова


платонізм; розвиток мислення; пайдейя; діалог; божественне; універсум; душа; пізнання; принципи платонізму

Повний текст:

PDF

Посилання


Uaitkhed Alfred Nort. (2009). Prykliuchenyia ydei.Perevod s anhl. L.B. Tumanovoi; prymech. S. S. Neretynoi. M.: YFRAN. 383 s. https://platona.net/ load/knigi_po_ filosofii /filosofija poznanija/uajtkhed_a_prikljuchenija_idej/45-1-0-3544

Nails D. (1995). Agora, Academy, and the Conduct of Philosophy / D.Nails.- Dordrecht : Kluwer Academic Publishers. 264 pp.

Losev A.F.(1969).Ystoryia antychnoi эstetyky; v 8 t. A.F. Losev. - M.: Yskusstvo. - T.2; Sofystу. Sokrat. Platon. 816 s.

Gerson L.P. (2005) .What is platonism? J. of the history of philosophy. Baltimore. Vol.43, N 3. – P.253–276.

Szlezak T.A. (2003). Die Idee des Guten in PlatonsPoliteia: Beobachtungenzu den mittlerenBüchern. – SanktAugustin. – VIII, 160 S.

Uzdavinys A. (2004). Divine rites and philosophy in neoplatonism. ActaOrientaliaVilnensia. – Vilniaus. – P.39–53.

Liddell H.G. and R.Scott.(1996). A Greek-English Lexicon [rev. by St. Jones].- New York : Oxford University Press Inc. - 2042 pp.