DOI: https://doi.org/10.31865/2520-6842102019179543

ПРОБЛЕМА РОЗВИТКУ ОСВІТНІХ ПЕРЕКОНАНЬ У ФІЛОСОФСЬКІЙ ТРАДИЦІЇ ЧАРЛЬЗА ПІРСА

Андрій Осіпцов, Ольга Цибулько, Наталія Сальнікова

Анотація


У статті досліджується проблема розвитку освітніх переконань у філософській традиції Чарльза Пірса. Пірс підтримує позицію, яка вимагає систематичного дослідження та фундаментальної відкритості новим ідеям. Це вимагає посередництва між дисциплінованими індукцією і дедукцією, з одного боку, і естетично споглядальної, інтуїтивної та вільної гри з ідеями, з іншого, оскільки зрозумілі переконання набувають певної форми та розвиваються в рамках динамічної взаємодії між безперервним і уривчастими процесами в науковому колективі. Якщо ми хочемо застосувати погляди Пірса до соціальної побудови освітніх переконань, то ми одразу ж виявимо, що наші вірування не відокремлені від фактично заснованих на нормах освіти і взаємодіють з ними. Пірс сприяє розумінню освітніх переконань як «живої історичної істоти» та «здорового глузду». Проте, оскільки освітні переконання опосередковані, соціально орієнтовані і орієнтовані на майбутнє, ми не можемо судити про освітні переконання грунтуючись на попередніх висновках. Оскільки освітні переконання обов’язково є попередніми і не остаточними. Освітні переконання і судження повинні оцінюватися відповідно до легітимності норм, що скеровують дослідження, тобто норм, що направляють освітні дослідження, побудовe теорії і практику. Таким чином, приймаючи точку зору Пірса, дослідження в галузі освіти, побудова теорії і практики повинні характеризуватися як взаємодія загальних процесів спільного навчання. При цьому метод дослідження Пірса - як етос освітнього дослідження, побудови теорії і практики - може бути корисний для відмінності догматизму від прагматизму.


Ключові слова


прагматизм; освітні переконання; освіта; значення; практика

Повний текст:

PDF

Посилання


Deledalle G. (2000) Charles Peirce’s Philosophy of Signs: Essays in Comparative Semiotics, Bloomington: Indiana University Press. 372 p. Rettieved from http://www.southernsemioticreview.net/review-of-deledalle-by-geoffrey-sykes/ (In English).

Peirce C.S. (1992) The Essential Peirce: Selected Philosophical Writings, vol. 1 (1867-1893), ed. N. Houser and C. Kloesel, Bloomington: Indiana University Press. 567 p. (In English).

Peirce C.S. (1998) The Essential Peirce: Selected Philosophical Writings, vol 2 (1893-1913), ed. the Peirce Edition Project, Bloomington: Indiana University Press. 621 p. Rettieved from https://altexploit.files.wordpress.com/2017/11/charles-s-peirce-nathan-houser-christian-j-w-kloesel-peirce-edition-project-peirce-edition-project-the-essential-peirce_-selected-philosophical-writings-volume-2_-1893-1913-india.pdf (In English).

Schurz G. (1998) Kinds of Pragmatisms and Pragmatic Components of Knowledge. The Role of Pragmatics in Contemporary Philosophy. Vienna. Rettieved from https://www.academia.edu/19417228/Kinds_of_Pragmatisms_and_Pragmatic_Components_of_Knowledge_Author (In English).

Zharkih V.Yu. (2009) Pragmatizm i suchasna filosofska traditsiya / V.Yu. Zharkih // Multiversum. Filosofskiy almanah: Zbirnik naukovih prats. K.Vip. 77. S. 79-88. (In Ukraine).

Pirs Ch.S. (1996) Zakreplenie verovaniya // Voprosyi filosofii. № 12. S. 113-114. (In Russian).

Pirs Ch.S. (1996) Kak sdelat nashi idei yasnyimi // Voprosyi filosofii. № 12. S. 120-132. (In Russian).