DOI: https://doi.org/10.31865/2520-684292018157554

НЕОМІФ ЯК ДЕКОНСТРУКЦІЯ ХУДОЖНЬОЇ ФОРМИ: УКРАЇНСЬКИЙ КОНТЕКСТ

М Шарніна

Анотація


Мета статті - дослідити на матеріалі української художньої культури неоміфологічні контексти сучасної культури з ціллю виявлення конструктивних елементів подолання кризового стану сучасної людини та її духовного континуумую.
Методологія статті полягає у відкритті для сучасної української людини, яка переживає «екзистенціальний вакуум» у пошуках своєї духовності, шлях повернення до себе через міф, ґрунтується на методологічних основах емпіричної етики, які передбачають використання результатів емпіричних досліджень при розробці концепцій філософського, етичного напрямку, виявленні специфіки, особливостей, тенденцій впливу міфологічного виміру на протікання, конструювання соціокультурних процесів та при прийнятті моральних рішень.
Новизна. В статі піддаються детальному послідовному дослідженню категорії неоміфу та міфотворчості як феномени, ініційовані розвитком культурних процесів, які впливають на різні типи соціокультурних взаємодій, на особливості моделювання художніх дискурсів сучасності. Визначено, що неоміф на сьогоднішній день є, за суттю, духовною формою самовизначення людини в природі, суспільстві, культурі та мистецтві, однією з найбільш вдалих форм реалізації важливих функцій культури – трансляції людського досвіду, адаптації людини в ситуації постмодерністських викликів, соціалізації людини, що пережила екзистенціальне відчуження. Неоміфологізм в українській мистецькій культурі може носити формальні ознаки, а може бути змістовним аспектом, який виражається в інших формах та кодифікаціях. Новизна дослідження полягає у дослідженні динаміки сучасної міфотворчості в її нерозривних взаємозв’язках з динамікою розвитку сучасних мистецьких інсталяцій, культурних процесів.
Висновки. Сучасний український живопис, фотографія, хеппенінг, перфоманс та рольова гра розвиваються за логікою від деконструкції, фрагментаризації до реконструкції концепту з багатьма варіаціями. Більш того, неоміфологізм виступає невід’ємною складовою процесу творення, неодмінним атрибутом культуротворчої динаміки людини, знаходячи свою репрезентацію у формальних ознаках, коли відбувається безпосереднє звернення до міфу, безпосереднє наслідування обряду, ритуалу, ініціації тощо, на глибинному, змістовному рівні або в особливостях моделювання просторово-часових категорій художнього дискурсу (надзвичайність звичайного, звичайного, циклічний, міфологічний час).
Ключові слова: неоміфологізм, міф, акціонізм, хеппенінг, перфоманс, деконструкція, реконструкція, Постмодерн.


Повний текст:

PDF

Посилання


REFERENCE

Gundorova, T. (2013) Pislyachornobilska biblioteka. Ukrayinskiy literaturniy postmodernizm. Kiyiv : Kritika, 2013. 978-966-8978-68-5/ [In Ukrainian].

Gurduz, A. (2008) Mifopoetichna paradigma v ukrayinskiy ta zahidnoevropeyskiy «prozi pro zemlyu» kintsya ХІХ – pershoyi tretini ХХ st.: Monografiya. Mikolayiv: Vidavnitstvo MDGU im. Petra Mogili [In Ukrainian].

Losev, A.F. (1998) Istoriya antichnoy filosofii v konspektivnom izlozhenii. Moskva: «CheRo». ISBN: 5-88711-074-0 [In Russian]

Kuevda,V. (2007) Mifologichni dzherela ukrayinskoyi etnokulturnoyi modeli: psihologIchniy aspekt. Monografiya. Donetsk: Ukrayinskiy kulturologichniy tsentr, Donetske viddilennya NTSH. ISBN 978-966-2018-01-1

Meletinskiy, E.M. Poetika mifa / E.M. Meletinskiy. – M.:Mir, Akademicheskiy Proekt, 2012. – 336s.- ISBN 978-5-8291-1318-6, ISBN 978-5-902357-91-9. [In Ukrainian].

Ostrovska-Lyuta, O. (2011) Hudozhnik na agori. Chis. 1-2, 2011. Retrieved from: http://krytyka.com/ua/articles/khudozhnyk-na-ahori. [In Ukrainian].

Pavlyuk, L.S. (2006) Znak, simvol, mif u masoviy komunikatsiyi. LvIv: PAIS. ISBN 966-7651-46-0. [In Ukrainian].

Ukrayinskiy zhivopis XX – pochatku XXI st.: albom (2006). Hm.: Galereya, Kiyiv: ArtanIya Nova.. ISBN 966-8834-03-8. - ISBN 966-8914-00-7. [In Ukrainian].

Agapakis, Christina (2017) Recreation myths: New Scientist? Volume 234, Issue 3126, 40-41 doi.org/10.1016/S0262-4079(17)30980-610. Alexander, Victoria D., Bowler, Anne E. (2014) Art at the crossroads: The arts insociety and the sociology of art: Poetics. Volume 43: 1-19. doi.org/10.1016/j.poetic.2014.02.003

Aubrey, James (2017) Celtic Vampires: Neil Jordan’s Film Byzantium as Irish Neomyth: Journal of Literature and Art Studies. Vol. 7. No. 7: 909-915 doi:10. 17265/2159-5836/2017.07.008

Baudrillard, J. (1969) Le système des objets: Books Abroad. Vol. 43. No. 3: 376-

DOI: 10.2307/40123558

Berk, Fatih Mehmet (2016) The Role of Mythology as a Cultural Identity and a Cultural Heritage: The Case of Phrygian Myhtology: Procedia - Social and Behavioral Sciences. Volume 225: 67-73. doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.06.009